loading...

مجله پیام سرا

اولین طراح و سازنده پیپ ایرانی ماسترو رحیمی تا اسفند ١٣٩٨ تعداد 1000 پیپ تماما دست ساز با برایر و متریال ایتالیایی را با هنر ایرانی تولید کرده است

بازدید : 235
شنبه 19 مهر 1399 زمان : 12:50

پیپ به زبان خیلی ساده:
پیپ ابزاری است که بطور خاص برای استعمال و تدخین توتون و تنباکو طراحی و ساخته شده است .شاید بهترین و ساده ترین توصیه ای که درباره انتخاب و خرید اولین پیپ بتوان داشت این جمله است که: از هر پیپی که خوشتان آمد، همان را بخرید!!
اما قبل از گوش دادن و رعایت این توصیه در نظر گرفتن برخی نکات و ویژگی ها لازم و مفید فایده است .
دنیای پیپ خیلی گسترده است در این مقاله به برخی نکات و اصطلاحات که در هنگام خرید پیپ باید در نظر گرفته شوند اشاره ای میکنیم.

تاریخچه پیپ :
تاریخچه پیپ
بعنوان وسیله ای جهت مصرف تنباکو به سال ها پیش از این باز میگردد .به نظر می رسد که همه چیز مدیون John Rolfe است که در سال ۱۶۱۲ میلادی الهام بخش کاشت و پرورش بذرهای توتون در ویرجینیای آمریکا بوده .اولین محصول وی که بنام Nicotina Tabacum معروف بود به دلیل اینکه نسبت به گونه آمریکای شمالی خود که دارای طعمی بسیار زمخت و تند و تیز بوده ، طعم ملایم تر و در عین حال دلچسب تری داشته ، خیلی زود در انگلستان و دربار بریتانیا مورد استقبال قرار گرفت و بزودی صادرات و انتقال تنباکوی ویرجینیا در تناژ بسیار بالا به انگلستان در حدود سال های ۱۶۱۶_ ۱۶۱۷ بصورت امری عادی و معمول درآمد .
در سال ۱۶۲۰ چیزی در حدود ۴۰۰۰۰ پوند تنباکوی ویرجینیا راه خود را از طریق رودخانه Jame River ویرجینیا و اقیانوس آتلانتیک به سوی اسکله های شهر لندن باز کرد.بیشتر حجم این خرید توتون مرغوب پیپ به شکل مصرف داخل پیپ مورد استعمال قرار میگرفت و به همین دلیل در حدود ۴۰۰ سال پیش سونامی استفاده از پیپ و توتون انگلستان و در پی آن اروپا را فرا گرفت .

راهنمای انتخاب پیپ :
- انتخاب پیپ نه به وزن هست نه به کربن بودن داخل آتشگاه یا نبودن
- برای توتون های معطر حتما پیپ فیلتر دار انتخاب شود
- پیپ بدون فیلتر راه حرفه ای هاست و برای توتون های ساده می باشد
- شاید شما هم خواستی اصولی و حرفه ای بشید
اول از همه در هنگام خرید پیپ ، تهیه لوازم جانبی اولیه همچون فندک و کبریت مخصوص، ابزار و یا بیلچه ، نخ تمیز کننده و .... فراموش نشود .
بعنوان اولین پیپ سعی کنید پیپی از جنس برایر که رایج ترین و بهترین گزینه برای ساخت می باشد ، انتخاب کنید ، ماده ای که از هر لحاظ برای ساخت پیپ مناسب است مقاوم در برابر حرارت ، کیفیت اسموک عالی ، قدرت جذب مناسب و ظاهری زیبا و فریبنده .
اگر چه پیپ از مواد دیگری مانند سفال ، میرشام ، فلز و حتی پرسلین و.... نیز ساخته می شود ولی در میان تمام این موارد ، برایر گزینه برتر است .
بعنوان ارزانترین پیپ نیز می توان از کورن کاب نام برد که از ذرت طی مراحل خاصی تولید می شود اما به دلیل داشتن کاسه کوچک و طعم و مزه خاص این پیپ به عنوان گزینه ای برای اولین پیپ توصیه نمی شود .
استم اکثر پیپ های برایری معمولا از جنس ولکانیت و یا لوسیت ساخته می شوند البته مواد دیگری نیز استفاده می شود .
ولکانیت جنس نرم تری دارد و در دهان و در میان دندان ها حس راحتی بیشتری ایجاد می کند و معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .
لوسیت دوام و مقاومت بیشتری در برابر اکسیداسیون از خود نشان می دهد .

از کجا پیپ اصل بخریم؟
بازار فروش پیپ
، امروزه مملو از انواع و اقسام مدل های گوناگون در فرم ها و برند های مختلف ، می باشد . در صورتی که شما ندانید به دنبال چه چیزی هستید ، خریدن پیپ اصل می تواند گیج کننده باشد و یا در صورتی که فروشگاه پیپ مورد نظر شما را نداشته باشد یا باید در جای دیگری دنبال پیپ خود بگردید و یا راضی به خریدن پیپ جایگزین دیگری شوید .در هر صورت ، تحت هر شرایطی ، گاهی شما باید تصمیم های سختی بگیرید .در صورتی که شما تازه کار باشید ، شاید بهتر باشد با خرید یک پیپ خوب با قیمت متوسط شروع کنید تا با آن تکنیک های اولیه پیپ کشیدن را تمرین کرده و وارد دنیای پیپ شوید و در خرید پیپ های بعدی می توانید گزینه بهتر و گران قیمت تری را انتخاب کنید ، اگرچه با یک انتخاب آگاهانه ، یک پیپ استاندارد با قیمت متوسط می تواند سالهای سال همراه شما باشد و لذت اسموک دلنشینی را با آن تجربه کنید .اگر پیپ کش با تجربه ای هستید پس مطمئنا می دانید که چه پیپی جهت خرید مدنظر دارید ، اگرچه همیشه می توان به دنبال چیزی جدید و متفاوت بود .
این خیلی مهم هست از جایی پیپ بخرید که پشتیانی داشته باشد.در مورد خرید پیپ این که از کجا می خرید خیلی مهم است انجمن پیپ ایران با مدیریت ماسترو رحیمی اولین طراح و سازنده پیپ ایران پیپ های ایرانی با برایر اصیل ایتالیایی به شما تقدیم می کند ضمن اینکه پاسارگاد تاباک نماینده انحصاری پیپ های ایتالیایی می باشد. پس فقط کالای اصلی و با کیفیت تقدیم می شود.

مرکز خرید پیپ اصل در تهران

هرگز پیپ کیکم نخرید !
به تازگی با توجه به بالا رفتن قیمت ارز و نوسانات بازار و‌ نابسامانی های ورود کالا سازندگان پیپ ایرانی که البته هنوز در سطح اینستاگرام مطرح هستن ! با متریال های نا متعارف چوب گردو ,چوب جوش ,چوب عناب و کیکم و جوش کیکم و انواع و اقسام هشتگ های مختلف سعی دارند دست سازه های غیر استاندارد خود را با قیمت های پایین تر از قیمت پیپ های اصلی و با کیفیت بفروشند و گویا موفق هم بودند.

فرم و اندازه پیپ :
فرم پیپ بستگی زیادی به سلیقه مصرف کننده دارد ، خیلی از اسموکر ها پیپ های خمیده را ترجیح می دهند که فشار کمتری بر روی دندان و آرواره ها ایجاد می کنند و نگه داشتن آنها در دهان آسان تر است و گروهی دیگر پیپ های فرم مستقیم و صاف را میپسندند که دود حاصل از سوختن توتون به چشم ها وارد نمیشود و تمیز کردن استم و شنک از وجود رطوبت و شیره بوسیله نخ تمیز کننده در این فرم پیپ ها راحت است .
در مورد سایز پیپ نیز توصیه می شود از پیپ هایی با کاسه بسیار کوچک استفاده نکنید به دلیل گرم و داغ شدن بیشتر و همچنین از پیپ هایی با کاسه بزرگ هم استفاده نکنید به دلیل اینکه حجم توتون در این نوع پیپ ها زیاد است و روشن نگه داشتن و استفاده از تمام توتون تا انتها برای تازه کارها دشوار است.

پیپ ها به دو فرم کلی تقسیم می شوند که این عنوان بندی بر اساس داشتن و یا نداشتن انحنا در قسمت شنک و استم پیپ صورت گرفته است .

پیپ فرم خمیده :
در حالت خمیده قسمت شنک و استم به حالت حرف : S در الفبای انگلیسی می باشد که انحنای موجود میتواند از کمترین حالت ممکن تا بیشترین زاویه ، باشد به شکلی که این فرم از کمترین انحنای ممکن ، نزدیک به یک خط صاف تا بیشترین زاویه ممکن می تواند ساخته شود .
پیپ های خمیده در اکثر مواقع به جهت قرار گرفتن و نگاه داشتن در دهان و در بین دندان ها برای بیشتر افراد مناسب تر هستند ، به دلیل پایین بودن مرکز ثقل کاسه پیپ ، آویزان بودن و در دهان جای گرفتن اینگونه پیپ ها ،حس بهتری دارد بنابراین برای افرادی که عادت دارند در هنگام پیپ کشیدن صحبت کنند در حالیکه پیپ را در دهان خود نگاه داشته اند ، پیپ های خمیده گزینه مناسب تری هستند .

راهنمای جامع خرید و انتخاب پیپ

پیپ فرم مستقیم :
در فرم مستقیم و صاف ، استم و شنک می توانند در هر طولی از کوتاه ترین حالت تا بلندترین اندازه ، ساخته شوند .پیپ های صاف و مستقیم ، فرم هایی رسمی تر بحساب می آیند و شاید بتوان از آنها در مراسم سخنرانی و یا در جمع های دوستانه و غیره ، گاهی بعنوان اشاره گر و راهنما در هنگام صحبت ، استفاده کرد ، همچنین در اینگونه پیپ معمولا کاسه پیپ در فاصله بیشتری از صورت قرار می گیرد .

راهنمای جامع خرید و انتخاب پیپ

در هر حال افرادی هستند که هر دو فرم خمیده و مستقیم پیپ را در بین دندان خود نگاه داشته و در مدت زمان پیپ کشیدن ، پیپ را در دهان خود نگاه و در بین دندان ها نگا می دارند .
اکثر پیپ کش ها معمولا در مجموعه خود از هر دو فرم پیپ یعنی خمیده و صاف ، تعدادی موجود دارند . در گذشته بطور معمول پیپ های خمیده محبوبیت بیشتری داشتند و شاید بتوان گفت نسبت پیپ های خمیده به پیپ های صاف ، سه به یک بود اما امروزه این محبوبیت تقریبا بطور مساوی در بین این دو فرم پیپ ، تقسیم شده است .
هر دو فرم‌ خمیده و صاف پیپ ، می توانند در اشکال گوناگون ساخته شوند ، از اشکال استاندارد گرفته تا مدل های امروزی و ساختار شکن و بدون در نظر گرفتن شکل پیپ ، اندازه آن می تواند از کوچکترین حالت ممکن ( معمولا در اروپا بیشتر پیپ هایی با ساز کوچک رواج و محبوبیت بیشتری دارند و در آمریکا خلاف آن است ) تا بزرگترین اندازه پیپ ، ساخته می شوند .
معمولا اکثر پیپ کش ها به دنبال پیپ هایی با اندازه کاسه متوسط که مناسب برای داشتن اسموکی در حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می باشند ، هستند .
در کل فرم ها و شیپ های بسیاری توسط سازندگان از ابتدا تا کنون بوجود آمده است که گاهی با داشتن شیپ و ظاهری یکسان ، نام های مختلف بر روی آنها گذاشته شده است و این آشفتگی و تنوع گاهی با تجربه های این وادی را نیز در انتخاب و بیان درست نام یک پیپ ، دچار سردرگمی می کند .

به عنوان مثال فردی که شغل او ، در محیط بیرون و فضای باز است شاید پیپ های بزرگ و زمخت که در برابر ضربه مقاوم تر هستند را ترجیح دهند و یا یک تاجر و بیزینس من شاید به دنبال پیپ های خاص و ظریف با تزئینات مختلف باشد و یا اینکه فردی که می تواند زمان زیادی را صرف پیپ کشیدن کند شاید به دنبال پیپ هایی با کاسه بزرگ باشد چرا که اسموک وی ، طولانی تر خواهد بود و یا شاید یک دانشجو دنبال پیپ هایی با کاسه کوچک جهت تمدد اعصاب و پیپ کشیدن در زمان های کوتاه مابین کلاس های خود باشد .
در هر صورت کاملا مشخص است که انتخاب یک پیپ برای خود و یا دیگران ، انتخابی کاملا سلیقه ای است با این حال ، حقایق و ظرایفی در این باره وجود دارد که دانستن آنها می تواند در داشتن انتخابی مناسب تر ، به شما کمک کند .

قیمت پیپ :
پیپ در کشور ما معمولا از حدود ۷۹۵۰۰۰ تومان شروع شده و تا چند میلیون ادامه پیدا می کند .پیشنهاد میکنم برای اولین پیپ از گران قیمت ها شروع نکنید تا اگر بنا به دلایلی از ادامه پیپ کشیدن منصرف شدین فشار مالی زیادی به شما وارد نشود .همچنین از خرید پیپ های فیک و چینی موجود در بازار نیز خودداری کنید که جزء ضرر به سلامتی و همینطور جیب شما چیزی بهمراه نخواهد داشت .
توصیه میکنم به فروشگاه مراجعه کنید و از گفتن این موضوع که شما در پیپ کشیدن تازه کار هستین ابایی نداشته باشین ، در هر صورت فروشنده دیر یا زود متوجه این موضوع خواهد شد ولی با بیان تازه کار بودن فروشنده می تواند طیف وسیعی از انتخاب ها را پیش روی شما قرار دهد و چه بسا توصیه های ارزشمندی برای شروع کار داشته باشد .

فیلتر پیپ :
یکی از اساسی ترین موارد در هنگام پیپ کشیدن داخل ندادن دود حاصل از سوختن توتون به ریه هاست بهمین دلیل به عقیده خیلی ها وجود فیلتر امری غیر ضروری است ، به عقیده این گروه یکی از معایب وجود سیستم فیلترینگ در صورت رعایت نکردن نظافت مرتب و منظم تاثیر بر روی طعم و مزه و کیفیت اسموک به دلیل وجود آلودگی در سیستم فیلترینگ است .اگر چه در بسیاری از نقاط دنیا بخصوص اروپای مرکزی استفاده از پیپ های فیلتر دار 9 میلی متری رایج و مرسوم است .
در هر صورت استفاده کردن و یا نکردن از فیلتر امری سلیقه ای است .

راهمنای خرید توتون پیپ :
توتون تقلبی نخرید کاپتان بلک نکشید توتون های بهتری هم هست !

نکات نگهداری پیپ :
پیپ رو آب نزنید , نشورید و نجوشونید !

نکات کشیدن پیپ :
اسموک داغ مرگ پیپ شماست
اسموک داغ دشمن دهان شماست

اولین طراح و سازنده پیپ ایرانی :
تیم طراح و سازنده پاسارگادتاباک با مدیریت ماسترو رحیمی مبتکر و کار آفرین برتر سال ۱۳۹۷و اساتید بزرگی چون استاد کامران اعتقاد به ساخت پیپ با برایر اصیل ایتالیایی دارد هرچند که گران تمام شود.
ماسترو رحيمی از شروع به طراحی و ساخت اولین پیپ در ایران
تا مهر 1399 تعداد بیش از 1300 پیپ تماما دست ساز با برایر و متریال ایتالیایی را با هنر ایرانی و همكاری تيم مديريت انجمن پيپ به نمايش گذاشته است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 8
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 91
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 317
  • بازدید ماه : 2228
  • بازدید سال : 8316
  • بازدید کلی : 46975
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی